1 Läs mer >>
Här har vi nu landat på i Sverige igen och det känns lite vemodigt att vara hemma. Jag vill aldrig åka hem, oavsett om jag är på landet, utomlands eller bara en hotellövernattning. Även om det är jätteskönt att komma hem till nära och kära!

Och nästa gång jag åker till Thailand så ska jag nog försöka mig på att rida på stranden. I stort sett varje dag har två - fyra ryttare och hästar kommit på stranden. Och får mig att minmas alla timmar som spenderades i stallet när jag var yngre.

Jag vill kalla 2013 för ett lärorikt år. Det har inte varit dåligt, men inte heller världsbäst. Jag bjuder på en utförlig resumé senare i veckan med både plus och minus. Idag ska jag krama det sista ur det här året och sedan är jag mer än redo för 2014. Ett nytt år, ännu oskrivna blad, med alla möjligheter. Jag är övertygad om att äventyr väntar även om inga stora grejer är planerade ännu.

Det blir förvisso en lugn nyårsafton hemma. Ska äta middag hos en vän som bor tvärs över gatan. Passar mig alldeles utmärkt att ha nära hem ikväll när jetlagen tar över. Går på överskottsenergi redan efter att ha varit igång sedan kl. 02:55 igår natt, thailändsk tid och inte mycket till sömn har det blivit på planet hem heller.

Passar på att önska er alla ett gott nytt år!

Gott nytt år!!

1 Läs mer >>

Längtan och nedräkningen att få åka iväg börjar alltid lång tid innan det är dags att åka på semester. Allt man ser fram emot, förväntningarna och allt man vill se och uppleva känns som du har gott om tid till när du är på väg.

När dagarna sedan börjar ta slut och det är dags att åka hem igen så det som att den där längtan och glädjen försvunnit. Även om jag haft det väldigt bra, njutit och samlat nya krafter så känns det med visst vemod att lämna något som man så lätt kommit in i: en lugnare lunk. Tagit dagarna som de kommit och gjort det som känts bäst för stunden. Och även om det kanske dröjer tills jag har semester igen så har jag minnen kvar att plocka fram de där dagarna när det är tufft och lämpigt.

Semesterlängtan

1 Läs mer >>

Vi njuter verkligen av de sista dagarna här i paradiset. Våran favoritstrand tar vi oss till varje dag nu med en av hotellets bilar. Och timmarna går verkligen fort, trots att vi "bara" solar, läser några sidor, går en promenad på stranden och plockar snäckor, läser några sidor till i solstolen, badar osv.

Sen är det skönt att ta en lunchpaus i skuggan! Och en lunch här är billig. Idag beställde vi in 2 stora fruktfat med ananas och vattenmelon, en vegetariska vårrullar och ett fat med några kycklingspätt samt 4 öl. Allt för 500 baht vilket är ca 110 svenska kr.

Och idag, när vi satt och tog en varsin öl innan vi åkte tillbaka till hotellet var det väldigt roligt att titta på denna ekorre som kämpade med sin mat.

Njuter av dagarna!!

1 Läs mer >>

På julafton fylldes hela himlen med lucky ballons. Otroligt vackert!

Idag, på annandag jul, skickades också lucky ballons upp för att minnas dem som förlorades under tsunamin. Att vistas i Khao Lak så här några år efteråt och inte tänka på tsunamin är oundvikligt. Khao Lak var en av de turisterorter som drabbades värst av tsunamin och allt var planat med marken. Idag är allt, både hus och natur återuppbyggt. Att husen är återuppbyggda fascinerar mig inte lika mycket som att naturen återhämtat sig efter detta. Träden är i stora, det är sådan grönska och djurlivet är rikt på så sätt att djuren är här.

Middagen intogs på Memories (som vi dagligen äter på). Memories startades av den nuvarande ägarens föräldrar. Tyvärr klarade sig varken restaurangen eller föräldrarna undan från tsunamin. Den byggdes upp igen efteråt och fick sitt nuvarande namn: Memories av den anöedningen att vi aldrig ska glömma det som hände.

En sorgens dag

0 Läs mer >>
Julafton har spenderats med en god frukost, långpromenad på stranden på förmiddagen och på vägen hem gav vi varandra en valfri massage på närmsta massage-ställe på stranden.

Jag har också introducerat övriga familjen på julklappsleken, i år var det jag som stod för julklapparna och övriga fick vackert deltaga.

I övrigt har vi spenderat dagen med att lata oss i varsin solstol och set hur det fixats och donats inför kvällens julmiddag. Alla hotellgäster som bor på hotellet under jul- och nyår bjuds nämligen på en gratis, som ikväll, christmasdinner. Det bjuds också på uppträdanden, fyrverkerier, lucky ballons och tomten ska tydligen komma även hit.

Det var uppdukat med hummer, kräftor, musslor mm till förrätt och till varmrätt bl.a kalkon och kyckling.

Efterrättsbordet var helt magiskt vackert. Knappt så man ville röra något. Allt var så otroligt gott och fint upplagt.

Eldshowen på stranden, alla fyrverkerier och lucky ballons var nog dagens bästa och pricken över i:et.

Julafton

1 Läs mer >>

På hotellet har det de senaste dagarna pyntas mer och mer inför julen. Våran jul alltså. Det finns ett stort pepparkakshus i receptionen. I träden hänger ljusslingor och ljuslyktor. Vid frukost- och lunchbuffen spelas julmusik non-stop.

Och en fin julgran har vi också. Så det där att komma bort från julfirandet gick ju så där.

I de olika "mat-affärerna", där vi turister köper vatten, öl etc inne i Khao Lak centrum har stora julkorgar, här fylls de inte med choklad, oljor, korvar etc utan kosttillskott (både flytande och tabeller)

Så jag passar på att önska alla en god jul!

Julförberedelser

1 Läs mer >>

Idag bytte vi ut hotellet och dess strand mot White sand beach. Drygt 10-15 min från oss med bil. Helt magiskt vacker strand och turkost vatten.

Idag förbereddes det också för bröllop på stranden. Så otroligt vackert gjort med alla blommor som hängdes upp i trädet, och pelare med blommor.

Imorgon åker vi nog hit igen och byter miljö lite. Det behövs även när man är på semester.

Dett var belöningen efter 20 längder i poolen. Något vi gjort sedan vi kom hit.

White sand beach

1 Läs mer >>

Igår när jag skulle ta sista doppet i poolen vid våra rum möttes jag av denna ödla. Och det där doppet uteblev.

Annars spenderas dagarna till att bara promenera några timmar på stranden, sola, bada och njuta av lugnet på hotellområdet. Vi nog alla kommit in i semesterlunken och tillvaron är precis så som den ska vara när man har semester. Vi funderar också på om vi ska åka på några utflykter och vad vi i såna fall ska åka.

Lata dagar

1 Läs mer >>

Vi lämnade ett grått och regnigt Arlanda i måndags mitt på dagen. För att 10,5 h senare landa i ett mörkt Phuket kl. 04:30 lokal tid.

Idag har det firats. Firats att jag fyller 30. Det har firats med en promenad på stranden på morgonen i 3 h. På vägen hem stannade jag till och tog 1 hs massage nere på stranden. Helt ljuvligt att ligga och lyssna till havet.

Framåt eftermiddagen firade vi med champange. Och hotellets personal kom upp till rummet och sjöng för mig och jag fick en liten tårta. Ovanligt god för att vara ett thailändskt bakverk, som annars är väldigt söta.

Nu ska vi ut och äta middag på stranden under stjärnklar himmel och stearinljus.

Under middagen bjöds vi på både eldshow och uppträdande.
En mysig avslutning på dagen och min födelsedag.

Födelsedagsfirande

0 Läs mer >>

Imorse tog jag en regnig promenad bl.a förbi jobbet och lämnade små meddelanden till eleverna.

Annars har dagen mest spenderats till att ta en massa beslut. Tror jag har allt under kontroll och har med gott samvete spenderat några timmar hos mormor och morfar. Mysig och trevlig avslutning på helgen. Nu blir det att tända lite ljus och titta på sista Johan Falk-filmen innan det blir en dejt med Johan Blund så jag är hyfsat pigg imorgon.

Söndagsbeslut

1 Läs mer >>

Blev igår uppvaktad på jobbet av mina kollegor. Några dagar för tidigt visserligen, men vad gör det! Nu ska jag fundera ut någon att bjuda ut på middag. Tänker mig någon som behöver lite vardagslyx och paus i vardagen. Jag har några kandidater, vem den lycklige blir tar jag beslut om efter semestern tror jag.

Idag har det tvättats x antal maskiner, blivit ett snabbt besök på Skopan, lunch och fika hoa farmor och en ovälkommen förkylning som tyckte det var passande att komma just nu. Verkligen ingen lust att spendera min semester och vara sjuk. Bara gilla läget antar jag och vila så mycket jag bara kan!

Så blir att bädda ner sig i soffan med filt, tända ljus, té, ett gäng panodil och Så mycket bättre.

Uppvaktad!

1 Läs mer >>

Jag blev för några veckor sedan utvald att testa årets sista Loppi Blogbag med jultema. Och var tidiare i veckan ich hämtade ut paketet.
Paketet innehöll:
Ett paket krav- och Fair Trade-märkt kaffe från Indidks
Ett par strumpor från Indiska
En fin ljusslinga från Indiska (passar utmärkt till min dukning på nyår)
En förpackning Palmolive Mediterranean Momentd duschcreme
En förpackning Magic Softness skumtvål
En förpackning Ajax Kitchen och Grease

Tusen tack Loppi för denna julklapp!