Ut med det gamla

Genom åren som pedagog har jag samlat på mig material, skapat material, anteckningar från kurser har samlats för att gå tillbaka till etc. Alla de där pärmarna har åkt fram och tillbaka mellan jobbet och här hemma. Här hemma har de stått förvarade i ett skåp i förrådet.


Under helgen har jag satt på mig hårdhandskarna för att rensa, slänga och kasta just i det där skåpet. Något jag borde gjort för länge sedan, men som jag alltid skjuter upp till ett bättre tillfälle.

Fascinerande det där att det där tillfället sällan kommer.

Idag, så resulterade i alla fall,  i 4 svarta, stora sopsäckar med material och anteckningar jag inte längre anser mig behöva. 10 års sparande av bl.a material, är nu utrensat. Mycket har jag haft stor användning i mitt arbete genom åren och mycket har jag heller aldrig använt. 


En hel del minnen kom tillbaka. Vilka fantastiska år jag hade på min första arbetsplats, Odenslunda skola, som nyexad lärare. Och vad mycket vi jobbade i projekt utifrån barnens intressen, kunskaper och erfarenheter. Vi var medforskande pedagoger som under hela terminer kunde få in alla ämnen i ett enda stort projekt och lät barnen fokusera på sitt lärande i egen takt. 

Det som vi gjorde då har jag genom åren saknat och velat hitta tillbaka till. Därav att jag bytte bana för 3 år sedan. Jag valde att sluta inom skolans värd och börja arbeta inom förskolan istället. Just för att hitta tillbaka till det där arbetet som vi bedrev för 10 år sedan. Så som vi jobbade i förskoleklass då var helt fanstiskt, men tyvärr så ser det inte  ut så idag i många förskoleklasser. Det har blivit allt mer riktat mot vad jag kan tycka är saker som är uppdraget när barnen kommer till årskurs 1. 

Allt var inte bättre förr, och allt behöver utvecklas. Men just här, i övergången mellan förskolan och skolan tror jag det behövs en mix av båda världar. Att låta barnen vara mer delaktiga i verksamheten och låta deras erfarenheter och kunskaper ta mer plats. Att jag som pedagog är mer medforskande och låter saker ta mer tid och framför allt låta barnens tidigare erfarenheter ta plats på ett annat sätt. Det är ett stort kliv att flytta från den trygga, förskolegården och sin avdelning till en stor skolgård, utan staket, större klasser och dessutom kanske inte ha samma lokaler hela dagen. Utan en lokal för skoltid och en annan för fritidsverksamhet. För en "liten" men ändå "stor" 6-åring kan många gånger vara övermäktigt. Lägg då till att du helst också redan nu ska kunna skriva, räkna m.m så är det än mer övermäktigt.

Förskoleklass har blivit något helt annat än när jag började i den verksamheten. Och därav var mitt beslut att byta bana inte heller så svårt. 

Men nu så här några timmar senare och fått rensa ut allt gammalt så känns det som att jag är rikare på både erfarenheter, kunskaper och har ett luftigare förråd.

Kommentarer:

1 Ditte:

skriven

Så många kloka tankar du har. Och visst har mycket föändrats och säkert vi också. Jag är ju pensionär, men håller mig á jour med vad som händer. Har ju ett barnbarn i förskolklass och det är så roligt att se hans utvecklinng. Och vet du, fastän jag är pensionär så har jag några pärmar kvar. Men visst är det skönt att städa bort en del gammalt. Allt var inte bättre förr, men mman kan blanda och ge.
Önskar dig det bästa inför framtiden.

Svar: Vad skönt att höra att även du har en del pärmar kvar. Det kändes väldigt skönt att ha rensat ut en hel del. Och tack för dina kloka tankar!
Malin

Kommentera här: